Probrané učivo
LISTOPAD 2024
13. týden (25.11. - 29.11. 2024)
ČESKÝ JAZYK
Vyjmenovaná slova + PS + pravopisné pětiminutovky
MATEMATIKA
Zlomky + PS + početník
Převody obsahový jednotek + PS + početník
GEOMETRIE
Povrch krychle a kvádru + PS + početník
VLASTIVĚDA (novodobé dějiny)
Reformy Marie Terezie a Josefa II. - Doba osvícenství + PS
PŘÍRODOVĚDA
Opakování Horniny a Nerosty + PS + PL + nové téma: Vznik půdy
12. týden (18.11 - 22.11. 2024)
22.11. - suplování (zadání)
ČJ - PS - str. 23/cv. 1 str. 24/cv. 1 + PL (pravopis s/z, skupiny bě/pě/vě/mě)
M - PS Hravá Matematika - str. 20 + PL (převody časových a hmotnostních jednotek)
PŘ - zápisky do sešitu na téma: RUDY, ENERGETICKÉ SUROVINY + PL (horniny a nerosty)
ČESKÝ JAZYK
Pravopisné jevy u slov s -mě- /-mně- (uč. 38 -40), dělení slov na konci slov (uč. str. 41), souhrnné opakování Stavba slova (43-44)
PS - str. 21 - 24
sloh: Vzkaz (uč. str. 42) + PS (str. 23)
MATEMATIKA - Dělení dvojmístným dělitelem, slovní úlohy, pamětné početní operace se závorkami, opakování převodu jednotek délky,hmotnosti, času,objemu, výpočet rovnice s neznámou + zk (procvičovací PL, PS -Hravá M)
GEOMETRIE - výpočet obsahu čtverce a obdélníku, PS + početník (str. 33, str. 34)
VLASTIVĚDA (Evropa, ČR) - Nerostné bohatství ČR, průmysl, +PS , opakování: Památky v Praze ve fotografiích (práce s plánem města), památky, zajímavá místa v Praze a okolí, Uhříněves (plán města), místní památky
PŘÍRODOVĚDA - Nerudní suroviny a rudy, vzácné nerosty, energetické suroviny + PS
11. týden (11.11. - 15.11. 2024)
ČESKÝ JAZYK
plán: předložky a s/se, z/ze -, předpony ob-, v-, o-, skupiny slov bě/pě/vě/mě
MATEMATIKA
plán - Dělení dvoumístným dělitelem, slovní úlohy, souhrnné opakování
GEOMETRIE
plán : Obsah čtverce a obdélníku
VLASTIVĚDA (Evropa, ČR)
Praha a jeho historické památky, historické části
PŘÍRODOVĚDA
Horniny a nerosty
10. týden (4.11. - 8.11. 2024)
ČESKÝ JAZYK
Předpony s/se/z/ze/vz/vze (uč. str. 32-35)
PS str. 17, 19
Sloh - PS - str. 18
Pravopisné minutovky - str. 6, 7
MATEMATIKA
Dělení dvoumístným dělitelem (uč. str- 24-25)
Slovní úlohy (uč. str. 23/cv. 7,8,9 - výpočet, odpověď)
Hravá Matematika - PS - str. 15/cv. 1-6, str 17/cv. 1, str. 18/cv. 7
Hravý početník - str. 19, 20 + zkouška
GEOMETRIE
Obvod čtverce a obdélníku
PS - Hravá Matematika - str. 35/cv. 1,2,3,4,5,6, str. 36/cv. 1,2,3,4
VLASTIVĚDA - 1. část (novodobé dějiny)
Opakování - Bílá hora, Baroko, Vzdělávání v minulosti - J. A. Komenský
PS - str. 10
Na příští hodinu - učebnice oranžové EVROPA, ČR
téma: PRAHA (zatím úvodně jsme si četli z učebnice + krátké zápisy)
PŘÍRODOVĚDA
Souhrnné opakování - Podnebné pásy, Voda, Vzduch
Plán: Horniny a nerosty
Ř Í J E N 2024
9. týden (31.10 - 1.11. 2024)
ČESKÝ JAZYK
z uč. str. 32/cv. 2 si zopakují psaní předpon a předložek
cvičení napíši do ŠS - předpony podtrhnou, předložky zakroužkují
další opakovací cvičení cv. 3 ze str. 32 napíšou do ŠS
každé slovo napíšou větším zvlášť na řádek a udělají jejich stavbu: (oranžovou - předpony, kořen dají do rámečku, modře - přípony , zeleně - koncovky
řešení:
+ Tabulky s pravidly předpon (uč. str. 33) (s- se-, z-, ze-, vz- ) - uvést příklady s vysvětlením
str. 33 / cv. 4 - vypište ze cvičení slovesné tvary s předponami a barevně je vyznačte.
řešení:
prosím zdůvodněte jejich pravopis ústně - podle výše uvedené tabulky
sbíral - směr dohromady, k sobě apod.
str. 33/cv. 5 - společně sepište slovesa s předponou s-
-
Pracovní sešit - str. 19 /cv. 1, 2, 3 (další cvičení už nedělat, už navazují na další mluvnické učivo!!!)
MATEMATIKA
Rovnosti - uč. str. 21 /cv. 1- 3 (ústně), cv. 4,5, + pro rychlíky cv. 6 - písemně
Nerovnosti - učeb. str. 22 /cv. 1-4,8-9 (ústně), cv. 5,7 (písemně
Hravý početník - str. 17/cv. 1- 5
PS - Hravá Matematika - str. 16/cv.- 1- 8
VLASTIVĚDA
Opakování učiva na kapitolu: Život v baroku.
Podle učebnice zkus najít odpovědi: (str. 10 - 11)
Jaké náboženství bylo uzákoněné jako právoplatné? Co se stalo s lidmi, kteří odmítli přejít na tuto víru? Z které země přišel umělecký směr baroko? Kdo do českých zemí přinesl baroko, šířil křesťanství a vzdělávání? Co podle vás dělali jezuité dobře a naopak co špatně? Když vstoupíme do barokního kostela, jaké výzdoby jsou pro baroko typické? Kromě kostelů se ještě stavěly jaké stavby? Na kterém zámku i místě jsou nejznámější sochy z období baroka? Jak se baroko projevovalo v hudbě, znáš nějakého hudebního skladatele? Popiš stručně, jaké bylo typické oblečení pro ženy a muže?
Přečtěte si si společně z učebnice str. 12-13 - Vzdělávání v českých zemí
Do VL sešitu napíší odpovědi na 3 otázky: Jaké možnosti vzdělávání měly děti v této době? Kdo to byl J. A. Komenský? Co o něm víš?
PŘÍRODOVĚDA
Téma : VODA (uč. str. 16 - 17)
Zápisky s odpověďmi na otázky.
Otázky, na které můžete v učebnici nalézt odpovědi.
-
Proč je voda pro živé organismy nezbytná?
-
Co všechno nalezneme ve vodě?
-
Pomocí čeho mohou rostliny přijímat živiny?
-
Jaké látky jsou rozpustné ve vodě?
-
V jakých třech skupenství se může vyskytovat voda?
-
Jak se voda mění ,a jak říkáme těm procesů změn skupenství v závislosti na teplotě?
-
Vysvětli svými slovy, co je to koloběh vody?
-
Jaký je rozdíl mezi vodou oceánskou a vodu pevninskou?
-
Jaké základní údaje víme o oceánské vodě?
-
Jaké základní údaje víme o vodě pevninské?
-
Proč je stále celosvětový problém s vodou, když jí na Zemi ve skutečnosti neubývá?
-
PS Př- Porozumění v souvislostech - str. 9 /cv. 1-7
8. týden (21.10. - 25.10. 2024)
ČESKÝ JAZYK
plán: Zdvojené hlásky (str.27-28), přídavná jmény s příponou -ský, -ký (str. 29)
probráno: Učebnice str. 27/cv. 2 (písemně), str. 28/cv.3 (ústně), PS - str. 16/cv. 1,2,3, 4, 5
pravopis u slov n/nn - pravopisné minutovky str. 50
uč. str. 28/cv, 4,5 (písemně), cv. 6 ústně
Učebnice - str. 30 Odvozená přídavná jména s příponou - ský /cv. 2, 4 (ústně)
PS - str. 17/cv. 1,2,3
Pravopisné pětiminutovky -Opakování pravopisu -je- -ě- (str. 10)
PS - str. 12 /cv. 6
MATEMATIKA
plán : násobení dvou a trojmístným činitelem, písemné dělení jednomístným dělitelem
probráno: Početník - str. 15 /cv. 1 - str. 16/cv. 1,2
PS - Hravá M - str. 13/cv. 1,2,3,4,5,6,7
rozcvičení - ústně
sr. 19/cv. 1,2 (můžete vytvořit i vlastní…)
písemně do ŠS podle vzorového příkladu:
str. 19/cv. 6
str. 19/cv. 7 (výpočet + odpověď)
str. 20/cv. 2
Učebnice - str. 20/cv. 3
Sl. úlohy - str. 20/cv. 5,7,8 (výpočet + odpověď)
Výpočtové - str. 20/cv. 9
GEOMETRIE
plán: Výpočet obvodu obdélníku a čtverce
probráno: rýsování do sešitu - uč. str. 53/cv. 3,5, výpočtem str. 52/cv. 4,7, str. 53/cv. 2,4 (ústně výpočtem, cv. 6 - měřením a výpočtem obvodu
Početník - str. 32/cv. 1,2,3. (některé děti nestihly, dokončí doma)
VLASTIVĚDA
plán: Vláda Habsburků na českém trůně - život lidí v době pobělohorské (str. 8-9) + otázky (1-5.) ze strany 9, život v Baroku - Barokní sloh (str. 10)
1. část : probráno - zápisky do Vl - sešitu - život pobělohorské společnosti (na vesnici, ve městě, šlechta), Chodovské povstání
PS Novodobé dějiny - str. 6, 7
Videa : Bitva na Bílé hoře - https://www.youtube.com/watch?v=quYXrpTItws
Poprava 27 vzbouřenců na Staroměstském náměstí - https://www.youtube.com/watch?v=phPB4adV4gw
30-letá válka - https://www.youtube.com/watch?v=P-jBgStLNTs
2. část
Kapitola v učebnici - Život v Baroku (str. 10 -11) sami nebo společně přečíst.
Napsat odpovědi do VL sešitu na otázky z učebnice (str. 14/ Zopakuj si:
-
Které jsou hlavní znaky barokních staveb?
-
Jak se rozvíjelo umění - malířství, sochařství, hudba v období baroka?
-
Popiš “módní” barokní oblečení a účesy.
PS - str. 8 - 9 /cv. 1- 4
PŘÍRODOVĚDA
plán: zopakování látky, co všechno už víme o podnebných pásech (str. 10-13), nové téma: Vzduch (str. 14-15)
Zápisky do přírodovědného sešitu - odpovědi na otázky
Díky čemu atmosféra obklopuje naší planetu a neoddálí se?
Jako ochrannou funkci splňuje atmosféra?
Co je to ozon?
Co se děje s ozonovou vrstvou na naší planetě?
Jakou základní funkci má pro naši Zem skleníkový efekt?
Z jakého důvodu se skleníkový efekt zesiluje?
Jaká nebezpečí do budoucna znamená zesilující skleníkový efekt + rostoucí průměrné teploty na naší planetě?
Co je to počasí?
Ve které části atmosféry se tvoří počasí?
Jakou podobu mají atmosférické srážky?
Čím se zabývá meteorologie?
PS - str. 8 /cv. 1-6
7. týden (14.10. - 18.10. 2024)
ČESKÝ JAZYK
probráno: Souhláskové skupiny na rozhraní kořene a předpony (uč. 22- 24 - povětšinou ústně) + PS - str. 14/cv. 1-5, str. 16/cv. 6 (nahoře)
Písemně:
Kontrolní cvičný diktát do školního sešitu - PS str. 15/cv. 7
Kontrolní cvičný diktát do ŠS - uč. str. 24/cv. 9
Přepis básničky - str. 24/cv. 7
Předpony roz-, bez-, vz-, od-, nad- pod-, před-, Pravopisné 5minutovky- str. 2-3
Psaní zdvojených hlásek z/zz , d/dd - Pravopisné 5´ - str. 4
Předložky x tvarově shodné předpony - Pravopisné 5´- str. 5
Souhláskové skupiny na rozhraní kořene a přípony - uč. str. 25 /cv. 1-4 (ústně)
PS - str. 15/cv. 1,2.
Slohové cvičení - vyprávění a popis cesty na výletě (hrad Okoř) - PS str. 12/cv. 7
MATEMATIKA
Písemné sčítání a odčítání větších čísel než milion
PS - str. 11/cv. 1,2,3,5,7,8
Učeb. str. 17/cv. 3,4 (písemně do sešitu)
Početník - str. 13/cv. 1
Pamětné násobení a dělení
Učeb. str. 18/cv. 1- 4 (ústně)
PS - str. 12/cv. 1-7
Početník - str. 14/cv. 1,2
Písemné násobení
str. 19 /cv. 3, 4 , 5 - písemně do sešitu (trojciferné činitele u cv. 5 si propočítáme na tabuli v pondělí 21.10.)
Procvičujeme matematickými rozcvičkami - násobení a dělení v oboru malé násobilky, dělení se zbytkem, násobení a dělení v oboru velkých násobilek a desítkové soustavě,
GEOMETRIE
probráno: Výpočet obvodu trojúhelníku (uč. str. 50/cv. 7, jsme rýsovali do sešitu a pojmenovali trojúhelníky, cv. 8,9,10 (jsme písemně vypočítali délky chybějících stran.
Rovnoběžník - str. 51/cv. 2 (ústně)
Obdélník a jeho obvod - připomenout ve žluté tabulce, postup jak se rýsuje obdélník, do sešitu bylo narýsováno cv. 2 ze strany 52
Početník 1. díl - str. 31 /cv. 1 - vypočet obvodu obdélníku (postup: vzoreček, dosazení, výpočet)
Vzorečky máme dva: o = 2a + 2b nebo o = 2. (a + b)
cv. 2 je obtížnější, známe obvod obdélníku a známe jednu délku strany. Máme 3 postupy. Buď logickou úvahou. Od celkového obvodu odečtu dvakrát délku známé strany a vyjde zbytek obvodu podělené dvěma. Druhý postup je výpočtem klasickou rovnicí, kdy dosazuji, co znám či neznám (pro děti velmi obtížné, nebo kratší varianta od celkové obvodu vydělím dvěma a odečtu délku jedné námi známé strany.
VLASTIVĚDA
Vypracované otázky do VL sešitu - opakování ze 4. ročníku (učeb. str. 5 -otázky 24, 25,,26,27,28,32 (příklady památek renezance)
1. hodina -Nástup Habsburků na český trůn - přehled vlád panovníků ze 4. ročníku (Ferdinand, Maximilián, Rudolf II. , Matyáš)
Důležité historické momenty - r. 1526 (konec vlády Jagellonců), náboženská svoboda, katolická církev, bratrská rozepře o vládnutí v Čechách (Rudolf II. vs. Matyáš) viz. uč. str. 6
Ferdinand II. Štýrský x Fridrich Falcký (nově zvolený král) , růst nespokojenosti s vládou Habsburků, stavovské povstání s požadavkem možnosti volby krále, svobodu náboženského vyznání, vyvolání nespokojenosti formou pražské defenestrace - vyhození císařských úředníků z okna Pražského hradu, blíží se střet císařských vojsk s nespokojeným povstalci Českého stavu (8.11. 1620 - Bitva na Bilé hoře )
2.hodina - pročetli v učb. str. 7,8,9
Bitva na Bílé hoře znamenala pro česky hovořící šlechtu buď popravu při přímé účasti na povstání nebo nutností odejít do jiné země (exilu) z důvodu jiného náboženského vyznání. 21.6. 1621 - poprava 27 povstalců na Staroměstském náměstí v Praze (tuto událost připomíná na dlažebních kostkách zlaté kříže u radnice, kde stálo popraviště), čeština nemá pro německy hovořící šlechtu smysl a je zrovnoprávněná z češtinou. Náboženství jen katolické. 30-letá válka byla zbytečná náboženská válka plná chaosu, zmatků a spoustu úmrtí obyčejných lidí. Válčilo se ve většiny států v Evropě. Válka skončila v roce 1648, neměla vítěze. (viz. str. 7) zápisky si příště provedeme . pobavíme se ještě o pobělohorské společnosti, jak se žilo poddaným, co všechno museli dělat lidé na vesnici + připomínka povstání Chodů a osobnost Jana Sladkého Koziny (str. 9) jaký byl život ve městech a v jakém přepychu se žilo šlechtě na zámcích a luxusních palácích. (str. 8)
Český stav - jsou zástupci šlechticů, měst a duchovenstva (církve)
PŘÍRODOVĚDA
Teplý / Tropický podnebný pás (učeb. str. 11)
Krajinné celky v těchto rovníkových oblastech, k nim stručná charakteristika (tropické deštné lesy, savana, poušť + zástupci typických živočichů a rostlin
str. 12 - Mírný podnebný pás - step, listnatý a smíšený les, severský jehličnatý les (tajga) + stručná charakteristika krajiny + příklady /zástupci živočichů a rostlin
str. 13 - Studený (polární pás) - tundra, polární pustina + zástupci živočichů a rostlin
6. týden (7.10. - 11.10. 2024)
ČESKÝ JAZYK
plán: Změny při odvozování slov uč. 19-20) + PS (str. 11 - 12)
MATEMATIKA
plán: Příprava na kontrolní práci 1 -uč. str. 15, Přirozená čísla - str. 16 + PS (str. 10), doplňující početní úkony s tabulkou výkonů a sl. úlohy - měrné jednotky (str. 13/cv.6,7,8) +14/cv. 13,14,15, str. 15/5,7,8,9,10 (děláme jen výpočet a odpověď ústně)
Přirozená čísla - pojem (uč. str. 16/1,2,3,4 (ústně), 5,7,8 /písemně
GEOMETRIE
probráno: Výpočet obvodu trojúhelníku a rovnoběžníku uč. 50/cv. 6(PS . str 34/cv. 1-2 (dole s rovnoběžníkem) + početník str. 30/cv.1-2)
VLASTIVĚDA
plán: Přemyslovci, Lucemburkové, nástup Habsburků na český trůn, stavební slohy: románský, gotický, pozdně gotický, renesanční (2. část - opakování ze 4. ročníku) + PS str. 4-5 (řešení: PS VL Stránka 4, PS VL Stránka 5
PŔÍRODOVĚDA
plán: Přizpůsobení živočichů a rostlin různým podnebných podmínkám + podnebné pásy na naší planetě (uč. str. 10) - stručná charakteristika oblastí u rovníku, od rovníků k pólům, polární oblasti (str. 8,10)
5. týden (30.9 - 4.10. 2024)
ČESKÝ JAZYK
probráno:
Slovotvorba (předpona - kořen - přípona - koncovka) str. 16/cv. 5 (písemně),
Pravopisné 5minutovky - Pravopis Velkých písmen (-11-strana), pravopis -ě-, je- (-9-strana)(příprava na příští diktát)
Tvorba slov příbuzných - str. 16/cv. 6 - ústně
Odvozování slov předponami a příponami - uč. str. 17/cv. 1,2, 3,4(ústně)
Slova příbuzná - uč. str. 15/cv. 2 (část písemně /ústně) - zopakování pravopisu y/i u vyjmenovaných slov
PS - str. 9/cv. 1- 4
PS - str. 10/cv. 5-9
Učebnice - str. 18/cv. 6,7,8 (ústně), str. 16/cv. 4
MATEMATIKA
Převody délkových jednotek - PS - Hravá M 1. díl - str. 8/cv. 1-7
Převody jednotek hmotnosti - PS - Hravá M - str. 9/cv. 1-4
Početník str. 11/cv. 1 - 3
Početník str. 12/cv. 1 - 2
Doporučení příprava na zítřejší test (3.10.) - Početník str. 8/cv. 1-2
Jednotky objemu - početník 1. díl -str. 12/cv. 3 + PS Hravá M - str. 9/cv. 1-5
Příprava na kontrolní práci (M str. 15/cv.1-3)
GEOMETRIE
Opakování na test z geometrie - str. 48/cv. 2,3, (ústně), cv. 4,6 (narýsováno do sešitu - bude i na testu)
Operace s úsečkami - uč. str. 49/cv. 1,2 (ústně a částečně i do sešitu)
Trojúhelník a jeho obvod - str. 50/cv. 1 (ústně s výpočtem do sešitu - pravidlo nerovnosti trojúhelníku)
PS - Hravá Matematika 1.dí - str. 34/cv. 1,2
plán: operace s úsečkami, obvod trojúhelníku
VLASTIVĚDA
probráno: Demokratický a politický systém ČR - učeb. 32, PS str. 27/cv.2
- opakování pohoří, hory ČR, vodstvo (příprava na test) - PS str. 28/cv. 1,2, částečně 3 (napříště ještě doneseme PS ČR, EVROPA)
od čtvrtka: ZMĚNA učebnice - NOVODOBÉ DĚJINY -kapitola : opakování ze 4. ročníku
Opakování - přečteno z učebnice str. 2-3
PS - Novodobé dějiny - str. 2,3,4 - částečně
Klíč: PSVLOpakováníDějiny4_1.png a PSVLOpakováníDějiny4_2.png
PŔÍRODOVĚDA
Učebnice str. 8 - Den a noc, Rozdíly množství slunečního záření během dne a během roku (roční období)
PS - str. 5/cv. 1- 5
plán: Učebnice str. 8-9 (Den a noc na Zemi, množství a rozdíly slunečního záření během roku, teplé oblasti od rovníku, studené oblasti od pólů, čtyři roční období)
Řešení:
Z Á Ř Í 2024
4. týden (23.9 - 27.9. 2024)
ČESKÝ JAZYK
Probráno:
Pravopisné 5minutovky - pravopis ú/ů (podle něj bude inspirován diktát)
Pravopisné jevy v koncovkách podstatných jmen
Kontrola DÚ - pádové otázky, určení pádu u podstatných jmen
PS - str. 7/cv. 1,2,3,4
Stavba slova - Kořen slova, předpony, přípony, koncovky (uč. str. 13)
Předpony a předložky ( uč. str. 13)
Stavba slova + pravopis u slov příbuzných, slovní druhy (uč. str. 14/cv. 4,7)
Herní prvek - Slovotvorba - pomocí předpon, kořene či přípony
Slova příbuzná ( uč str. 15-16) + PS (str. 8)
MATEMATIKA
Výhodné počítání (uč. str. 11) - splněno (cv. 1-4)
Záporná čísla (uč. str. 12) - splněno (ústně)
Početní úkony - útrata v restauraci - uč. str. 11/cv.7
Převody časový jednotek - str. 13/cv. 1,2 + početník str. 10 + PS Hravá M 1. díl - str. 7/cv 1-6
GEOMETRIE -
Osa a střed úsečky (uč. str. 48)
PS- Hravá M 1.díl - str. 31/cv.3,4 /, str 32/celá, 33/cv. 1-2
VLASTIVĚDA -
Těžba nerostných surovin - průmysl v ČR, využití v běžném životě (opakování ze 4. ročníků) - PS str. 6 (splněno)
ČR a jeho poloha, tradiční a regionální výroby, administrativní členění (PS - str. 22,23,24) - splněno
Administrativní složení, obyvatelstvo, politický systém ČR, (PS- 25,26,27) - splněno
Opakování - povrh - pohoří, nejvyšší vrcholy, vodstvo - řeky, povodí (slepá mapky- uvnitř listu PS ČR, EVROPA)
PŔÍRODOVĚDA -
Vliv hmotnosti a vzdálenosti těles na velikosti gravitační síly (uč. str. 6)
Oběh Země kolem Slunce, otáčení Země kolem rotační osy, zemská rotační osa (uč. str. 7)
Pracovní sešit - str. 4
3. týden (16.9. - 20.9. 2024)
ČESKÝ JAZYK
Společná oprava diktátu - Pravopis psaní velkých písmen (děti dostaly diktáty k podepsání)
Zhodnocení slohové práce - jak se správně mají psát 3. odstavce, psaní čárek u souvětí, pravopis y/i v přísudku v příčestí minulém
Ústní doplněno - pravopis u slov s (u, ú, ů)
Školní samostatná práce na koncovky podstatných a přídavných jmen
Slova souřadná a nadřazená (uč. str. 8/cv. 11)
Časování slovesných tvarů(uč. str. 9/cv 16b
Pravopisné cvičení - předpony uč. (str. 9/cv. 16)
Stavba slova - stejný kořen (uč. str. 9/cv. 15)
Podstatná jména v textu - určení jejich pádu (uč. str. 9/cv. 14)
MATEMATIKA
Opakování ze 4. ročníku - Písemné sčítání a odčítání do milionu na slovních úlohách
Ústní prověření pamětného násobení v oboru malé násobilky a dělení
Pamětné prověření znalosti dělení se zbytkem v oboru malé násobilky
Násobení a dělení v desítkové soustavě (x/: 10, 100, 1 000, 10 000 apod.)
Samostatná práce - Písemné násobení dvouciferným činitelem (na stejné téma zadán i úkol)
GEOMETRIE
Zopakovali jsme si učivo ze 4. ročníku Bod,úsečka, přímka, polopřímka, rovina
(kapitola z uč. str. 46- 47/cv. 2,3 budou obdobná i na ověřovacím testu)
VLASTIVĚDA
Kulturní a stavební památky v Praze (PS - str. 8)
Řeky ve Středočeském kraji (PS - str. 9)
Hrady, památky, přírodní úkazy ve Středočeském kraji (Ps - str. 9)
Opakujeme ze 4. ročníku
Orientace v přírodě pomocí přístrojů, směrová růžice, druhy map, barvy na mapě, orientace pomocí přírodních jevů (PS - str. 4)
Pohoří, hory, nadmořské výšky (pohraniční hory) - PS. str. 5
Řeky, nížiny, přehrady rybníky v ČR (PS - str. 5)
Slepá mapka - pohoří, nížiny, řeky ČR
Technické památky v Praze (Petřínská rozhledna) + PL
Automobilový průmysl (Středočeský kraj) - Automobilka Škoda (historie a vznik podniku, spojení v koncern Volkswagen) + PL
PŘÍRODOVĚDA
Neživá příroda - Podmínky života na Zemi, základní prvky neživé přírody a jejich důležitost na naší planetě (uč. str. 5)
Gravitace - působení gravitační síly na Zemi i ve Vesmíru
1. 2-.týden - 4.9 - 13.9. 2024
Český jazyk
Opakujeme učivo ze 4. ročníku
Psaní pravopisu - velkých písmen (názvy řek, států, moří, měst apod)
Věta jednoduchá a souvětí (podmět a přísudek, základní skladební dvojice)
Seřazování slov podle abecedy
Pravopis y/i u slovesných tvarů v příčestí minulém (v učebnici i v PS)
y/i koncovky podstatných jmen podle vzoru (v učebnici v i v PS)
Pravopis ú/ů/u (v učebnici i v PS str. 4-5)
Spisovná a nespisovná slova (PS - str. 3/cv. 1)
Slova cizího původu (PS - str. 3/cv. 2)
Shoda přísudku s podmětem (Pravopisní pětiminutovky pro 4. ročník str. 52,53)
Tvorba slov - předpona - kořen slova - příponová část
Písemný diktát - psaní velkých písmen (místní a obecné názvy.....)
PS - pětiminutovky pro 4. ročník - křížovka (antonyma, všeobecné znalosti)
Slohové cvičení
Vyprávění - Příběh z prázdnin (napsáno v PS str. 6) - úvod, stať, závěr + výtvarný doprovod
Matematika
Opakujeme učivo ze 4. ročníku
Zápis čísel do 10 000, rozvinutý zápis čísel, čísla na číselné ose
Výhodné sčítání a násobení do milionu
Zaoukrouhlování čísel do 10 000 000 (na desítky, stovky, tisíce, desetitisíce, statisíce, miliony)
Pamětné Sčítání a odčítání do milionu (M-str. 7, početník str. 4)
Písemné sčítání a odčítání do d10 000 000 (učebnice str. 7/cv. 6,7), Hravá M 1. díl pro 5. ročník - str. 2/cv. 1-5, početník str. 5
Pamětné násobení a dělení - Početník str. 6 (3 sloupce)
Geometrie
Opakujeme učivo ze 4. ročníku
Rýsování bodu, úsečky, přímky, polopřímky, vzájemná poloha přímek - rovnoběžky, různoběžky, průsečík, kolmice
Rýsování čtverce a obdélníku, výpočet obvodu a obsahu rovinných útvarů
Vlastivěda
Krajské, městské a obecní zastupitelstvo
Zadání referátu: Krajské znaky + městské/obecní znaky + vysvětlivky k symbolice (pracujeme i na VV ve dvojicích)
Rozdělení ČR na kraje a krajská města
Základní popis a charakteristika Středočeského kraje (řeky, města, přírodní a kulturní památky, průmysl, významné osobnosti) + zápisky do sešitu
PS - ČR a Evropa - str. 2, 3
Přírodověda
Opakujeme ze 4. ročníku
Živá a neživá příroda (rozdělení jednotlivých prvků)
Kategorizace živých organismů a základní charakteristika
Byliny, dřeviny, keře v jednotlivých ekosystémech
Živočichové v jednotlivých ekosystémech
Tělo rostliny a houby
Suplovaná hodina (11.9.)
Do sešitu vypracují odpovědi z učebnice přírodověda ze str. 4 (13 otázek)
Napíší pořadové číslo a rovnou odpověď. 1. …………….. 2. …………… 3………..
(můžete společně zkontrolovat - popřípadě na zadní straně této učebnice je i klíč s odpověďmi, pokud si to někdo chce dovypracovat doma v klidu, je lepší, aby děti si připravily své odpovědi, ne klíč z učebnice)
na závěr vypracovat list z v pracovní sešitě str. 3